Ramadhan Datang Lagi !

  • 0

Di bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, sebagai petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang haq dengan yang batil. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain.

(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur."
~Al-Baqarah:185~

Akhirnya Ramadhan datang lagi ~ ! yea yea~ Alhmdulillah masih di beri kesempatan untuk merasa nikmat di bulan ramadhan pd tahun ini... tahun depan ? belum tentu... Allah ~ ==" mudahan2 berkesempatan lagi ye untuk merasa nikmat di bulan ramadhan lagi...

Hmm..sebut saja ramadhan, paling sinonim... BAZAR RAMADHAN~ ! yummyy~ ! hehe
Sebut saja nak makan apa, komfem semua ada ,
aku dah mula nampak ayam maduu, murtabak , roti jala , ayam golek , apum balik mmm banyak lagi ah , sampai tak mmpu rasanya nak tuleh sume kat cni ... waaaa~ >_< nak2!!!

Itu baru pasal makan , cerita bab baju pula , BAJU raya ~! hehe
baju raya tak sah kalau spasang saja , musti 2-3-4 pasang... jubah 2 pasang , bju kurung 3 pasang ! ahakss.. gelojoh nye~!! biarbiar~ berangan jap... pehtu tudung raya lagi. Tudung msti mau ikut wrna baju. Kalau baju nya 5 lain2 kaler , maka 5 jugalah tudung nya ikut kaler... haha.. batak ! kasut raya lagi , sockhand raya, stokin raya , anak2 raya(bg wanita fhm2 la), jam raya, gelang raya , subang raya , ape lgi ? haa.. sume nak raya! takde lah... mmbazir sgt tu , NAFSUNAFSU~ ==" maklumla tambahan pulak , taun lepas punya baju byk tak siap , sebab tempah last minute, aduhai~ raya pertama pakai bju raya taun lps kot~ haha, tp ppe pun tetap bersykur , cuma takleh nk syok cam org lain la , bergaya mengenakan dgn BAJU BARU mereka tu ~... huh jelesss! tp takpe , pakai baju lme pun best jgk , asal tutup aurat ~ ^^ alhmdulillah ade jgk bju dari takde langsung... kan2 ?! takat mne yg termmpu sudah la... bak kata someone tu kt aku 'bg kaum wanita2 nie , sedar la diri tu sikit, takyah nk berlebihan sgt , dah la puasa pun tak penuh ! ' *terasa I... nak buat cemane , takdir* ~ huhu ahaksss... O_0"

Itu baru bab makan dan pakaian...
Bagaimana pula bab ibadah..?
gulp... 0_0" bab ni... huh! Allah~ kenapekenape~!!! IMANku ?! oh tidak... hehe sajejeee
Taun ni nak kena target cam tahun lepas , taddarus khatam 3 kali dalam sebulan , insyaAllah ~ ^^ trytrytry! duhh jangan malas2 ye Izzah ! rajin2 donkkk sayangss, sampai kapan malass terus... bikin IMAN mu gawat twu? Banyakkan bangun malam... qiyam ~ pahalanya pulak di gandakan berlipat ganda sempena bulan yg sgt mulia nie, Subhanallah .. sapa x mau pahala cek oi ? mau3!! Tunggu ape lgi ? Jom ~ !

Terawih pula ? >_<
Mengikut kerajinan jgk la yg tu ~
Selalu nya solat 8 kat masjid , then balik rumah/asrama sambung sendiri sampai habeh. Tak pun jemaah dengan kawan2 sampai habeh. Imam ? siapa yg suka relaa donk ~ hehehe kalau aku jadi imam , tu yg lemah sikit tu , kenape eh ? buat perkara baik pun lemah ? Jadi Imam solat terawih jemaah muslimat je pun. Bukannya ada laki pun. ya Allah.. ape nak jadi ngn aku ni ea? org selalu kata, klu aku jadi imam , express kot? konon2 nye kalau org lain abeh 10.30 mlm , aku 10.00 mlm habeh dah ! haha tak kiralah express ke ape ke , yang penting keikhlasan dalam beribadah... InsyaAllah... ^^"

Kuih Raya ?
Aku ni memang HANTU KUIH RAYA tau ! antara kuih raya yg menjadi idola ku ialah tart nenas , samprit , almond london , sarang semut byk lgi laa.. pokok nya semua kuih raya aku sebat ~ sbb ape ? sebab SUKE lahhhh... ngeee :D Kadang2 bgun pukol 2-3 pagi tolong mak buat kueh raya , jgn pelik yer , mak mmg suke buat kuih raya waktu2 cmtu. Kalau buat wktu sblum tido , means lepas isyak , nnti tak sempat raya kuih nye habeh dulu katenye , klu buat siang2 hari , nnti adik2 kacau (biasalah adik ramai , kecik2 plk tu , mmg gawatlah suasana bila buat kuih. ada yg kacau oven , main tepung , kasi pecah telur , tumpah itu ini , kang kuih ada yg bujur la , bulat la, x sama besar la... mcm2.. =_=" ) tapi okey jgk , boleh bgun mlm , solat mlm , then bru tolong mak. alaah solat thajud,hajat bukn lama mana pun. takkan itu pun tak boleh. tak de maknanya nak jadikan alasan sbb tu tak leh nk tolong mak. kesian mak sorang2 buat kuih... Tapi mslhnya aku ni , suke tolong sekerat jalan , hahaha, mak selalu kata gini , muke ko ni mule2 ngn nak abeh baru nampak. Masa tgh2 lesap ~ ! hahaha isk3 teruk sunggohh ==" Kadang tu bengang jgk , mak ni takde wktu lain ke nk buat kuih raya , pas isyak ke, ok jgk ~ tgh segar lagi. Ini 2-3 pagi , mata pun nak tak nak je bukak..hehe~ tolong mak punye pasal , kuih raya punya pasal , bangun ~! Then siapkan hidangan untuk sahur pulak... begitulah rutin harian (klau di rumah)... ^^ di asrama laen lagi ceritanya... tp malas la plk nk story pnjg2 kan ? huhu sikit2 dah la...

Duit raya ?!
Mase kanak2 dlu , Pakcik Makcik aku selalu kata , sape puasa tak penuh tak dapat duit raya. Ahhhh itu dulu ! sekarang ? klu mcm tu lagi , pakat tak dapat duit raya la aku jwb nya... faham2 je laa...
oh... kasihanilah diri ku ini~ hehehe... kpd yg berkenaan, simpan siap2 duit raya nye yer! >_< ahaksss! tunggu ye! SIAP !

Sudahlah, lebih2 dah aku nie , puasa pun baru nk start , aku melencong jauh bebenorr ~ haha
Aku mmg gini... mengarut je keje nye ~ sabor je laa... =_="

Apa2 pun , manfaatkan kehadirannya bulan Ramadhan Al Mubarak yg tiba setahun sekali ini... Lepaskan kerinduan padanya... ^^

huaaaaa~ dah la... =="
penat type...

Kepada sahabat2 semua , bantulah aku untuk istiqomah lebih sikit bulan ramadhan nie ,
jangan asik nak ONLINE , ngarut jea ~! bykkan ngulang ~! bukan lah hari2 biasa tak ngulang , mne bleh tak ngulang , habeh la klu mcm tu... hohoho cuma lebih sikit laa... cntoh sehari 2 juzuk... so upgrade sikit... bg jadi 3 juzuk ke, 4 juzk ke , kalau RAJIN ...ngeee :D
Klau nk bgun mlm jgn bgun sorang2 , kejut aku sekali tau, kalau aku tak bngun , siram air ! haha
tapi kalau 'TAK BOLEH' jgn la siram... kesian kot~ hehe

kalau anda ada sebarang teguran dan nasihat untuk aku yang tak sedor diri lagi ni...
tulun2 lah ingatkan. sebarang teguran untuk kebaikan amat2 lah di alu2kan untuk diriku yg lemah ni ye...
Syukron2~!!! >_<

Bukankah Allah da pesan "Mereka (orang-orang yang beriman dan saling berpesan itu) adalah golongan kanan." (alBalad:18)

Berkasih sayang lah dalam berdakwah, beristiqomahlah dalam beramal ~ ^^
Jadi setakat ni saja untuk post kali ini...

Salam Ramadhan untuk semua !!
wassalam ~

Kenapa begitu sahabatku?


Begitu ... ~ ?
Ya begitu!

Merendahkan dirimu untuk sesuatu ...
Yang hanya meluntur maruahmu ..

Menghinakan jiwamu demi sesuatu ...
Yang hanya menambah bintik noda hatimu ...

Mengorbankan imanmu hanya kerana mahu
Apa yang belum tentu jadi milikmu!

Siapa tak cinta?
Siapa tak merasa?
Bilamana tercipta sebagai manusia ...

Siapa tak mahu ?
Siapa tak perlu ?
Bila fitrah kasih Allah yang menentu ...

Jangan fikir tak mengapa,
Jangan sampai terasa biasa ...
Yang buruk itu dosa,
Takkan mungkin jadi pahala ...
Yang noda tetap noda,
Walaupun berdiri atas nama CINTA !


Usah mendengar nafsu ...
Berbisik cinta melulu ...
Ibarat hidup sehari ...
Semuanya untuk hari ini!
Umpama hidup selamanya ...
Tak sedar-sedar lagi bila ...
Waktu bertaubat menghindar dosa!

Mengapa sahabatku?

Kataku begini menghiris hatimu
Hingga kau lari jauh ...
Terlupa segala bekal ilmu yang dulu ..
Terlupa cara kita,
Budaya kita,
Menghalang diri dari murkaNYA ...
Faham kita,
Iman kita,
CintaNYA tak mungkin ditewas sesiapa!

Di sini aku sebagai sahabat,
Menghulur tangan,
Memberi ingat ...
Agar kau tak hanyut,
Agar takkan terluput ...
Faham amal bertunjang iman,
Yakin taqwa menyuluh kehidupan ...

Sedarlah pergi mana kita bisa lupa,
Dek beratnya maksiat ...
Terkumpul di jiwa ...
Ilmu itu cahaya,
Cahaya ALlah petunjuk jiwa ...
Takkan bisa dirasa
Bila ada yang menghalang sinarnya ...

Kenangkan nanti anak-anak kita,
Pergi mana jadi generasi ...
Yang dalam redhaNYA,
Bilamana kedua ibubapa,
Tak bisa jadi pemimpin,
Mengharung jalan dunia ...
Yang terlalu banyak bersimpang dusta!

Jangan nanti sahabat,
Terpisah kita di jambatan akhirat,
Hanya kerana dosa,
Hanya kerana alpa,
Hanya kerana nikmat
Yang terlalu sementara!!

Ingatkan aku sahabatku,
Ingatilah jua bekal ilmu yang dulu,
Bila ALLAH berkata ..
Hanya TAQWA kuncinya
Membuka pintu keselamatan jiwa ...
Di dunia & di akhirat sana ..


Ingatilah pesan kekasihNYA,
Bila ia mengingatkan,
Hanya dengan memelihara Tuhan,
Bisa kita terpelihara harta,
Jiwa segala-galanya ...
Dan bisa DIA memelihara,
Sebaik-baik harta di dalam jiwa,
Iman BILLAH, cinta agungNYA!!

Usah ragu sahabatku,
Usah rasa keliru,
Yang ditunjuk dunia
Bukan amarNYA ...
Yang dipamer manusia,
Bukan cara iman kita ...

Yakinilah di dalam hati,
Cinta sejati
Tak perlu melampaui
Garis-garis syari'at ILAHI ...
Biarkan ia berjalan
Menyusur lembah sabar yang panjang
Namun tiba di perhentian
Dalam tiap langkahnya
Penuh keberkatan ..

Namun begitu sahabatku,
Segalanya tak sepantas waktu
Bak cepatnya hari berlalu,
Beralih malam berganti siang,

Kerana ...
Seluas lautan sabar ...
Dalamnya tak terduga,
Merentasnya lelah nan panjang !!

WALLAHU A'LAM ...
Luahan dari seorang teman buat sahabat ~