Kulit Cerah vs Kulit Jernih

  • 0

Krim pemutih, pencerah, facial dan seantaranya utk wajah mungkin dapat memutihkan kulit muka dan mencerahkan, tetapi ternyata gagal MENJERNIHKAN.

Sebab FORMULA wajah yang JERNIH :
Hafaz al-Quran dan mengamalkannya.
Baca al-Quran lalu menyampaikannya.
Tadabbur al-Quran.
Kesan wudhu' yang kerap.

Walaupun orang itu gelap kulitnya, tapi bila beliau ada ciri2 ini..,
Sejuk mata memandang sebab jernihnya air wajah... subhanallah ~
Jadi jangan risau yang berkulit gelap, anda ada caranya yang lebih baik dari krim pencerah , cayalahhhh ~ ^_^

Selalu kite tgk , artis KOREA lawa-lawa, putih gebu, comei molek ~!
Tak perlu lah nak wajah hebat macam artis2 korea tu. =)
Guna formula yang ada, disusuli dengan selawat byk2 kepada Nabi ketika basuh muka...
InsyaAllah berseri2 wajah, jernih pada pandangan Allah...
Jernih pada pandangan manusia dan seluruh alam. subhanallah ~
Amacam ? Caye ark ? Tak caye ? Jom arr try ! hehe

wallahu a'lam... ^__^

sumber : dr shbt fb

TAK NAK "Lelaki Ini" ?

Hakikat sebenarnya seorang lelaki yang wanita TAKNAK jadikan suami:

1. Tak berpendidikan tinggi = orang taknak

2. Ada sijil dan ijazah tapi tak ada kerjaya = orang taknak

3. Ada agama tapi tak ada kerja = orang tanak

4. Ada kerja tapi gaji ciput sekadar dapat makan megi je = orang tanak

5. Ada rupa tapi tade kerjaya = orang tanak

6. Tade rupa, tade harta = orang tanak

7. Ada ilmu, tade kerjaya = orang tanak

8. Ada impian tapi tade usaha = orang tanak

9. Ada pakaian segak, tapi tade duit = orang tanak

10. Ada segalanya tapi tade duit = orang tanak

11. Tade duit = orang mmg tanak.

12. Ada cinta, ada kasih, ada sayang tapi tade duit dan kerja = orang tanak..sekadar wat jadi pakwe main2 tu blehlah..tp utk serius sorry no..

13. Ada ayat power, tapi tade duit nak masuk minang pun = orang tanak. Mertua pun tanak.

14. Tade duit nak topup pun nak mesej calon isteri apatah lagi nak beli umah dan kereta = orang tanak.

15. Gagal memberikan jaminan hidup pada bakal pasangan = orang lagi la taknak. Wek..

p/s: kenyataan hidup sebenar di alam realiti. Adik2 yang duk syiok kapel or cintan cintun di alam persekolahan atau di ipt2 tu pahamilah ek kenyataan sebenor. Yang duk angan2 nk minang awek2 cun..anak dara org tu pun sama..piker2lah ayat2 di atas.

Aisehhhh !! tuleh tak habeh lagi mcm2 komen.. sabaq la sat ~ aduhaiii... =='

Zaman skrg ni , bukan nak kata apa la kan...
mmg kebanyakkan semua nya kena DUIT !
hatta nk berak sekali pun kena duit . Allah ~
That's why la perempuan msti nak laki yg berduit . Betol tak ??!
I say Yes! mmg tak di nafikan.. ~ ngeeee... (tapi kite bukn MATA DUITAN okeyyy !)
Sbb benda tu PERLU untuk zaman skrg yg kian pesat dan bertmbh maksiat tak kurang juga yg beribadat !
Ianya keperluan untuk hidup. Dan menjalani kehidupan adalah ibadah.
Klu takde duit , nk gi umrah , haji , nikah , zakat , sedekah dan laen2 lgi camner ?

Kalau tak mampu jugak lain cerita lah. Memang rezeki Allah bagi , kita takde hak nak pertikai...
Tapi Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehinggalah mereka berusaha untuk merubahnya. wallahu a'lam.

So , kalau nk kaya , nak ada duit , dok saje je ek ?
Takpe , dok saje2 pun Allah hantar duit... kan ? cehhhh ! =='
Allah tak lihat pd hasil kita , tapi lihat pada usaha dan kesungguhan kita dalam bersungguh2 melakukan sesuatu ~
Pandai2 lah piker sendiri , malas ckp banyak dah... right ?
Dia nak bagi rezeki atau tidak , terserah , yg penting kita dah berusaha, berdoa , tawakkal...
Klu dah berusaha tapi tak kaya2 jgk , mungkin Allah dah sediakan yg lebih baik untuk anda . ^__^
bersangka baiklah dengan apa yg Allah beri. Dia tak bagi apa yg kita nak , tapi Dia akan bagi apa yg kita perlu.
Kerana Dia lebih mengetahui keperluan kita...

Orang lelaki sekarang runsing juga bile piker nk nikah nie... Yelah, org perempuan tak pandang laki tak berDUIT kononnya ~ =='
Mahar nya tinggi sgt , takde rumah lagi , belum ada kerja tetap .... dan mcm2 lagi lah...
Syarat nak kwen pun haruslah BERKEMAMPUAN dari segi nafkah zahir batin, ilmu didikan dan sebagainya.
Kalau dah tau tak mampu tu , usaha lah bagi mampu dulu. InsyaAllah , niat lillahi ta'ala.. Allah permudahkan !
Pastu bila org takmau , mula la kata memilih la , mata duitan la... mcm2! =='
Padahal diri sendiri yang buat pasai ~

Tak semua wanita mcm tu okey ? Tolonglah faham... aduhai ~ =='

So , try to 'Husnul Zhon' dengan fitrah wanita yg menginginkan kebahagian dunia akhirat dan juga bimbingan dari imam nya yg SOLEH...
Bila ada nya laki soleh yg mendidik , memimpin dgn baik , baru lah akan ada dan terdidik nya wanita solehah ~ kan ?
Then bila dah sama2 soleh dan solehah ,
zuriat2 pula insyaAllah akan menjadi soleh dan solehah atas didikan org tua yg soleh dan solehah ~ biiznillah ! ~
maka , menjadilah sebuah keluarga yg di redhai dan di berkati olehNya...
Keluarga sakinah.... subhanallah...

~ Apa erti SAKINAH ? Sakinah = Ketenangan dan ketenteraman jiwa...
byk lagi pengertian dalam AlQuran. Belek , baca dan fahami lah kalam Allah itu ~ ^__^

wallahu a'lam...

*pesanan terakhir ~
Kalau nak murah rezeki , byk duit....
jgn lupe amalkan DUIT okey ~!!!

D = DOA
U = USAHA
I = ISTIQOMAH
T = TAWAKKALTU 'ALALLAH ~


wallahu a'lam... semoga bermanfaat..

sumber : separuh dr shbt di fb , separuh hantam sndiri2.. hek5 =='

Konsep Nikah "5K"

Konsep 5K cetusan dari 4 Saranan Rasulullah SAW dalam memilih pasangan hidup yg Islami:

1. Kenal - Rasulullah SAW syorkan mana-mana pasangan yang nak nikah, kenal dulu siapa bakal suami/isterinya. Sekurang-kurangnya kena tengok dulu wajah dia. Kenali dia dulu samada dia seorang yang mempraktikkan agama atau tidak. Kenal = kenali melalui saluran yg betul. Samada melalui mahramnya atau wakilnya. Kenal = bukan sampai kapel.

2. Kelas - Rasulullah SAW syorkan umat Islam pilih dari kelas keturunan yang baik. Agar dapat nasab yang baik. Bukan dari kelas penzina-penzina yang enggan bertaubat.

3. Kufu - Rasulullah SAW syorkan pilih pasangan yang sama kufunya dengan diri dan keluarga. Contohnya, jika kita orang miskin janganlah kita nak kawin anak raja pula. Jangan sampai menyusahkan keluarga nak keluarkan kos tinggi semata-mata nak minang anak orang kaya. Pilihlah yang sederhana dan memahami.

4. Kasih - Bila dah kenal orangnya, tahu profilenya, tahu keluarganya, keluarga kita boleh terima - keluarga dia boleh terima, elemen yang penting juga adalah berKENAN atau tidak kita padanya, BERKENANkah dia pada kita. Jika dua2 dah berkenan, maka timbullah kasih. Tanpa kasih, tidak akan wujud sesebuah keluarga. Kasih bukan bermakna kena berkasih dulu. Tidak. Kasih lebih kepada kenan.

5. Kahwin - Bila keempat-empat elemen di atas diredhai oleh kedua-dua mempelai dan keluarga, maka kahwinlah kamu. =)

sumber : dari shbt di FB , semoga bermanfaat ~ ^_^