MeNGUMPAT ??!

  • 0
SALAM MA'AL HIJRAH 1433 H.
Imam Al Ghazali ada menyebut enam perkara yang mendorong seseorang itu mengumpat :
  1. Ingin memuaskan hati disebabkan kemarahan yang memuncak hingga sanggup mendedahkan keaiban dan kesalahan orang lain. Jika kemarahan tidak dapat dikawal, ia boleh menimbulkan hasad dan dendam.
  2. Suka mendengar dan mengikuti perbualan orang yang menyerang peribadi dan kehormatan seseorang.
  3. Mahu bersaing dan menonjolkan diri dengan menganggap orang lain bodoh dan rendah.
  4. Disebabkan dengki, dia iri hati dengan orang lain yang lebih beruntung dan berjaya, seperti dinaikkan gaji dan pangkat.
  5. Bergurau dan suka melawak untuk mencela dan mengatakan kelemahan dan kecacatan hingga mengaibkan orang lain.
  6. Sikap suka mengejek dan mencela disebabkan rasa bongkak dan sombong kerana memandang rendah orang lain.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Okey ea ? Muqaddimah je tu. hehe.
Err.. tapi ada kena mengena dengan topik kita pada kali ini ya.
Sebab tu berapa kali dah saya pesan , (cewah , mcm lah byk kali sgt. ahakss) =.='
Kalau tak suka habaq . Kalau meluat habaq .
Kalau annoyed habaq . Kalau ada tak puas hati habaq .
Kalau ada terasa hati habaq . Kalau ada apa-apa pun habaq !
Baru lah orang boleh tau .
Saya bukan ada kuasa physcic or pandai ilmu kasyaf sampai buleh baca fikiran orang lain .
Tak perlu lah nak kata - kata belakang or ngumpat . kan ? =.=' 
Just direct . Kalau tak berani nak direct depan-depan ,
berani pulak tanggung risiko kat akhirat nanti sebab ngutuk
and kata belakang-belakang tanpa pengetahuan orang yg di kata tuh ?
Dah kategori ngumpat tu ? !
Tau tak ngumpat (MENGUMPAT) tu ape ?
Okey fine ,
"Penerangan Mengumpat" Ehem3 !Mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukanatau kekurangan seseorang kepada orang lain.Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpatkan.Selagi orang yang diumpatnya tidak mengampunkan, maka dosa itu akan kekal danmenerima pembalasannya di akhirat kelak. Anda tahu itu kan ? huwaa ~ =.=
Jadi , tak perlunya nak kata belakang or ngumpat nih. Tambah saham dosa je.
Kalau betul pun orang tu memang buat salah betul ,
sekurang-kurangnya tegur kalau ada salah , betulkan kat mana silap nya . Boleh kan ?
Kalau tegur elok-elok , sopan-sopan , penuh hikmah , Allah... orang tak kisah aihh...
Orang nak marah balik pun jadi segan. Malu dengan kesalahan sendiri
meskipun disengajakan atau tidak. Tau tak ?
Saya tahu anda tahu itu . hehe kan ? Kalau tak tahu takpe , lepas ni kira tahu lah ye?
Okey lah . Dah penat menaip . (ececee.. macam banyak sangat je. padahal sikit jer)
Actually , tengah touching dengan someone neh.
Terdengar perbualan dia mengata saya belakang.
Dah tak kira ngumpat la kan , sebab saya dah dengar. Fuh! Selamatlah dia ya. hehe
By the way , i'll forgive u la my frend. Tapi kan lagi best kalau cakap depan depan .
Takde lah terasa habiss macam sekarang. :'( huk huk huk
Lagi terasa kata belakang daripada kata depan tau. huwaaaaa...!! ahh... FORGET IT !
Ouhh... hmm.. kepada kawan2 dan kenalan2 yang lain , saya mohon maaf
sekiranya saya ade terMENGATA BELAKANG or terMENGUMPAT ke , ape ke..
Kekadang tak sedor. hehe sama-samalah saling ingat mengingati ,
tegur menegur demi kebaikan.
Jadi , sempena Ma'al Hijrah 1433 nie , sama-samalah kita baiki diri kita masing-masing.
Yang tak elok jadi elok , yang tak pakai tudung , cuba-cuba lah pakai tudung.
Yang rasa macam tutup aurat tak sempurna lagi tu , belajarlah untuk sempurnakan.
Orang suka , Allah pun sayang ! ^^,
Yang jarang solat , rajin-rajinkan lah bersolat. 5 kali sehari je. Tak banyak pun.
Sekali 5 minit je , tak lama pun. Jangan risau lah , periuk nasi pun tak hangus aihh kalau di
tinggalkan hanya semata-mata nak solat . kan ?
Berhijrahlah ke arah lebih baik lillahi ta'ala. 
Semoga kita semua berada dalam rahmat dan redhaNya.
Ameen Ya Rabb !


wassalam... ^_^